Werkwijze

We bieden je een cursus van 12 weken waarin je leert hoe je op een plezierige wijze kunt opbouwen naar hardlopen of meer bewegen. Eén of tweemaal per week gaan we de natuur in en loop je onder begeleiding van een ervaren runningtherapeut, daarnaast loop je nog één of tweemaal zelfstandig. Je krijgt hiervoor een afwisselend schema waarin verantwoord wordt opgebouwd naar een aaneengesloten duurloop van tenminste 30 minuten.

Stap 1: Intakegesprek

We beginnen het traject met een intakegesprek, deze is in principe individueel maar je mag natuurlijk altijd een familielid, behandelaar of begeleider meenemen. In dit gesprek brengen we je huidige mentale en fysieke functioneren in kaart. Aan de hand van je veranderwensen stellen we samen haalbare en realistische doelen op. Je krijgt uitleg over de opbouw van de cursus, advies over kleding/schoeisel en eventueel voeding en leefstijl. En natuurlijk is er ruimte om al je vragen te stellen.

We doen de intake wandelend of gaan aansluitend direct op pad zodat je een een goede kennismaking ervaart met buiten bewegen en mij als je therapeut.

Stap 2: Cursus

Na de intake ontvang je een persoonlijke opbouwschema. Je loopt 1 keer onder begeleiding en nog 2 keer zelfstandig per week. De cursus duurt 12 weken.

Een sessie bestaat uit een warming-up, kerntraining en cooling-down met ademhalingsoefeningen. De kerntraining bestaat uit verschillende oefeningen. Er is oa aandacht voor loopscholing, ademhaling en je mentale en fysieke welzijn, maar de focus is altijd op plezier, lekker buiten zijn en te ontspannen door in te spannen. De training is altijd voor ieder niveau geschikt! Na elke sessie vullen we kort een logboek in. Na 6 sessies volgt een (individuele) tussenevaluatie om te kijken of we nog op de juiste weg zitten om je doelen te behalen en wordt het plan eventueel aangepast.

* NB: Hierboven vind je een impressie van de cursus. Iedere cursus wordt op maat vorm gegeven naar jou individuele wensen en mogelijkheden. En kan dus verschillen van wat hier staat beschreven.

Stap 3: Afronding

Aan het einde van de cursus volgt een eind-evaluatie om aan de hand van je persoonlijke doelen te kijken welke vooruitgang je hebt geboekt. Samen kijken we hoe je een passend vervolg kunt geven aan het traject. Bijvoorbeeld zelfstandig blijven lopen, je aansluiten bij een loopgroep of een vervolg bij de Buitenbroeder.